CHLEB PSZENNO-ŻYTNI BEZ WYRABIANIA Z OLIWKAMI I CZOSNKIEM W STYLU WŁOSKIM


Piekę chleby, bo to kocham. Ich zapach przypomina mi moje dzieciństwo, kiedy to spędzałam ferie zimowe czy wakacje u babci w górach. Babcia rozpalała już o 4 rano piec kaflowy w kuchni, aby upiec chleby. A kiedy już się piekły unosił się w całym domu wspaniały zapach.  Po wyjęciu z pieca chleb musiał odparować i wystygnąć, babcia kroiła jeszcze taki delikatnie ciepły chleb i dzieliła nas piętką, bo wszyscy w domu na tą piętkę właśnie czekaliśmy. Nigdy tego nie zapomnę... Teraz ja piekę chleby w domu dla miłych wspomnień moich dzieci. I tradycyjnie moja rodzina czeka na ta cieplutką piętkę. A, że jest nas w domu 5! To piekę tych chlebów więcej, żeby każdy mógł się nacieszyć smakiem domowego, chrupiącego pieczywa. Tym bardziej, że jeden cały chleb zjadamy jeszcze taki ciepły tylko z samym masłem. Smak jest nie do opisania. Takiego chleba w sklepie już nikt nie znajdzie.


 Chleb pszenno-żytni wyjdzie każdemu. Dodatki do niego to tylko kwestia naszej wyobraźni. Ja bardzo lubię ten chleb w stylu włoskim z dodatkiem oliwek i suszonego czosnku. Nie trzeba sie do niego bardzo przykładać. Wystarczy pomieszać wszystkie składniki i wstawić chleb do piekarnika. Najważniejsze w pieczeniu jest pozytywne podejście. Wiem, bo sama na początku mojej przygody z pieczeniem byłam tym wszystkim bardzo przejęta. Juz podczas mieszania składników zastanawiałam się czy ja, aby na pewno robię to dobrze i czy chleb sie upiecze??? I po co??? Nie potrzebnie się martwiłam. Teraz juz sama wymyślam smaki swoich chlebowych wypieków i układam własne składniki. To takie proste. Zapraszam na przepis.


SKŁADNIKI:

 -  1,1/2 szkl mąki pszennej
 -  1,1/2 szkl mąki żytniej
 -  1,1/2 łyżeczki soli
 -  1/2 łyżki octu 10%
 -  1 łyżka oleju lub oliwy z oliwek

ROZCZYN:

 -  1/4 kostki drożdży
 -  1 łyżeczka cukru
 -  1 łyżka mąki pszennej
 -  300 ml szklanki cieplej wody


DODATKI:

-  10 oliwek
-  1 łyżeczka czosnku suszonego
-  1 łyżeczka suszonych pomidorów z czosnkiem
-  1 łyżeczka przyprawy włoskiej
-  0/5 łyżeczki suszonej bazylii


WYKONANIE:
Nastawić piekarnik na 200’C
W pierwszej kolejności najlepiej najpierw przyrządzić rozczyn -  Drożdże, cukier oraz mąkę zalać ciepłą wodą, dokładnie wymieszać, przykryć ściereczką  i odłożyć w ciepłe miejsce na około 10 minut. W tym czasie do miski przesiać obie mąki, dodać sól i przyprawy. Oliwki pokroić na mniejsze paski i wrzucić do mąki. Dodać wyrośnięty rozczyn, olej i ocet. Wszystko dokładnie wymieszać łyżką lub mikserem z nakładkami do ciasta drożdżowego. Mieszać tylko do połączenia się składników. Ciasto będzie wilgotne, jeśli jednak będzie za rzadkie  to trzeba dodać trochę mąki pszennej.
Przygotować keksówkę, wykładając ją papierem do pieczenia. Do keksówki wlać przygotowane ciasto i wygładzić jego powierzchnię zmoczoną w wodzie łyżką. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec chleb w temperaturze 200’C przez 20 minut, po tym czasie zmniejszyć temperaturę do 180’C i piec chleb w tej temperaturze przez kolejne  40 minut. Po upieczeniu wyciągnąć chleb i odrazu wyjąc go z brytfanki na kratkę, aby chleb odparował. Trzeba bardzo uważać na dłonie, aby się nie poparzyć. Powinien stygnąć co najmniej godzinę.
Życzę smacznego.



Pozdrawiam Cię serdecznie
Monika

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ZMIANY!!!-ZAPRASZAM CIĘ NA NOWY BLOG

PODSUMOWANIE GRUDNIA PLUS PLANY NA STYCZEŃ ORAZ ROK 2020

PODSUMOWANIE LISTOPADA PLUS PLANY NA GRUDZIEŃ