OLEJEK LAWENDOWY-JAK ZROBIĆ, ZASTOSOWANIE



 LAWENDA jest cudowna, a jej właściwości zdrowotne, są coraz częściej przez nas doceniane. Zastosowanie lawendy jest bardzo szerokie, używamy jej w kuchni, kosmetyce, środkach czystości, odświeżaczach powietrza i na wiele dolegliwości. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat lawendy, zapraszam Cię do przeczytania mojego postu na temat jej właściwości zdrowotnych i ogólnego zastosowania. https://kontaktmrsmika.blogspot.com/2019/07/lawenda-zastosowanie-i-wasciwosci.html 
Dzisiaj podzielę sie z Tobą moim sprawdzonym, domowym sposobem na wykonanie olejku lawendowego. Zapraszam do lektury.

Olejki lawendowe, które kupujemy w aptekach czy sklepach zielarskich są pozyskiwane drogą destylacji z parą wodną lub drogą ekstrakcji lotnymi rozpuszczalnikami. Jest on produkowany na skalę przemysłową, w dodatku jest go bardzo mało, bo zaledwie 10 ml. Można go przyrządzić bardzo łatwo w domowym zaciszu i cieszyć się jego dobrem przez długie miesiące.


DO SPORZĄDZENIA OLEJKU LAWENDOWEGO POTRZEBNE BĘDĄ:

 -lawenda świeża (kwiaty i łodygi), można użyć również suszonej lawendy
 -olej bazowy np; olej słonecznikowy, olej rzepakowy, olej ze słodkich migdałów, olej z pestek winogron,olej ryżowy-(mój faworyt ), olej lniany. Nie polecałabym olejów o mocnym zapachu takie jak olej kokosowy czy oliwa z oliwek, są zbyt intensywne. 
 -słoik z nakrętka, dowolna wielkość
 -sitko
 -gaza 
 -szklanka lub naczynie z dzióbkiem, do łatwiejszego przelania olejku do butelki
 -butelka z ciemnego szkła z zakrętka. U mnie dwie o pojemności 250 ml i 125 ml ( do kupienia w aptekach lub przez internet za około 2zł).




WYKONANIE:

Słoik umyj i wyparz. Nalej na wacik wódkę lub spirytus i przemyj słoik w środku, aby usunąć bakterie i zarazki. Nałóż do słoika pocięte kwiaty i łodygi lawendy, zalej je olejem tak, aby dokładnie przykrywał wszystkie kawałki lawendy. Ja nalałam oleju do 3/4 wysokości słoika. Mój słoik miał pojemność 750 ml. Użyj słoika o takiej wielkości, abyś zużył olejek w ciągu 6 miesięcy. Przygotowaną miksturę odstaw na 4 tygodnie na jasny parapet. Nie zapomnij, aby każdego dnia, chociaż jeden raz potrząsnąć słoikiem. Po upływie 4 tygodni, olejek należy przelać przez sitko i gazę. Teraz należy tylko wlać olejek do przygotowanej butelki, zakręcić i gotowe. Przechowywać go w lodowce nie dłużej niż 6 miesięcy. 
Olejek lawendowy można łatwo kupić w sklepie, ale jeśli używasz go tak często jak ja, to warto robić go samemu  w domu. Tym bardziej, ze jest to takie proste.

Olejek lawendowy-ZASTOSOWANIE
Zanim opisze moje zastosowanie, chciałabym podzielić się z Tobą ważną informacją. 
Lawenda sama w sobie nie uczula, ale zapach OLEJKU LAWENDOWEGO jest na tyle intensywny, że osoby, które są wrażliwe na zapachy mogą zareagować na niego np: bólem głowy. Aby sprawdzić czy nie jest się uczulonym na ten olejek, należy posmarować miejsca na skórze najbardziej narażone na alergię czyli: na nadgarstku, w zgięciu łokcia, za uchem lub pod kolanem- najpierw olejem spożywczym i na ten olej nalać nie więcej niż dwie krople OLEJKU LAWENDOWEGO. Należy przez parę godzin obserwować czy na skórze nie zachodzą jakieś nie pożądane zmiany. Jest to ważne ponieważ OLEJEK LAWENDOWY to esencja z całej rośliny dlatego może uczulać, jest ona silniejsza niż same suszone jej kwiaty. Ja tak postąpiłam z każdym członkiem mojej rodziny, ponieważ mam w domu alergika i chciałam wykluczyć alergię skórną u reszty członków mojej rodziny. OLEJEK LAWENDOWY kupuję w sklepach zielarskich i dokładnie sprawdzam jego skład, gdyż na rynku jest dużo podróbek olejku lawendowego, a zależy mi bardzo na jego zdrowotnych właściwościach. ROBIĘ TEŻ OLEJEK LAWENDOWY SAMA W DOMU i przechowuję go w lodówce nie dłużej niż 6 miesięcy. Uważam ,że do zrobienia domowego olejku najlepsze są kwiaty mocno przekwitnięte oraz łodygi. W lawendzie pachnie cała roślina, całą z powodzeniem można wykorzystać.
-OLEJEK LAWENDOWY NA KLESZCZE-dokładnie tak, ma świetne działanie. Używamy go zawsze kiedy wybieramy się na wycieczkę na łąkę czy do lasu na grzybobranie. Parę kropli daję na nogawki, na rękawy przy nadgarstkach, na kaptur lub bluzę z tyłu w okolicy szyi. Ma tak intensywny zapach, że kleszcze go nie znoszą.
-OLEJEK LAWENDOWY W PRANIU-czasem dodaję parę kropli olejku do pralki w miejscu płynu do płukania. Pranie pięknie lawendowo pachnie.
-MOJA INHALACJA NA GÓRNE DROGI ODDECHOWE- do małego garnka wlewam 2 litry wody, dodaję mięte i  majeranek. Doprowadzam do wrzenia i pozostawiam na 5 minut na wolnym ogniu. Po tym czasie wlewam do wrzącej mieszanki dwie krople OLEJKU LAWENDOWEGO i wdycham napar z ziół z głową nachyloną nad bardzo ciepłą parą przykrytą ręcznikiem (nie za nisko, aby się nie poparzyć). Po inhalacji ubieram ciepłą piżamę, wełniane skarpety i wskakuję do łóżka. Taką inhalację stosuję podczas choroby i zawsze przed spaniem. Dodatkowo przed inhalacją biorę kąpiel z paroma kroplami olejku lawendowego.Taka inhalacja odpręża, ułatwia oddychanie, niweluje ból zatok i uspokaja.
-OLEJEK LAWENDOWY NA BÓL GŁOWY-czasem podczas migreny lub mocnego bólu głowy smaruję olejkiem skronie masując delikatnymi, okrągłymi ruchami. Pomaga bardzo skutecznie, a przy tym relaksuje.
-OLEJEK LAWENDOWY DORAŹNIE NA ZMIANY SKÓRNE- na wypryski i pęknięcia skóry, olejek ma również właściwości przeciwgrzybicze, przyspiesza gojenie i zmniejsza swędzenie. Można go z powodzeniem nakładać na miejsca ugryzione przez komara.

***Zastrzegam, ze nie jestem lekarzem, a wiedzę jaką posiadam czerpie z książek i cały czas praktykuje na sobie. Bardzo lubię zioła, są one moja pasja od wielu lat, a korzystanie z dobrodziejstw natury, sprawia mi niesamowita radość. Dzięki czemu ja i moja rodzina unikamy częstych chorób i przeziębień w okresie zimowym.
!!!OLEJKU NIE MOŻNA PIĆ!!!



 ,, LEKARZ LECZY, NATURA UZDRAWIA''
        Hipokrates


Pozdrawiam Cie serdecznie
Monika


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ZMIANY!!!-ZAPRASZAM CIĘ NA NOWY BLOG

PODSUMOWANIE GRUDNIA PLUS PLANY NA STYCZEŃ ORAZ ROK 2020

PODSUMOWANIE LISTOPADA PLUS PLANY NA GRUDZIEŃ